Motocykle, w odróżnieniu od samochodów, wymagają innego podejścia do serwisowania. Silniki motocyklowe generują wyższą moc z mniejszej pojemności skokowej, pracując na ekstremalnie wysokich obrotach, co wymaga szczególnej troski o jakość smarowania. Oleje premium, takie jak Ravenol, wyróżniają się zaawansowaną technologią i parametrami, które znacząco wpływają na wydajność i trwałość jednostek napędowych. W tym artykule przyjrzymy się kluczowym zaletom olejów Ravenol oraz ich znaczeniu w kontekście użytkowania motocykli.
Dlaczego warto inwestować w oleje premium do motocykli?
Silnik motocyklowy, jako wysokoobrotowa jednostka generująca dużą moc z małej pojemności, wymaga szczególnych warunków, które zapewnia odpowiednio dobrany olej. W motocyklach olej pełni funkcję nie tylko smarowania silnika, ale również ochrony skrzyni biegów i mokrego sprzęgła, chłodzenia oraz uszczelniania i ochrony przed korozją, co stawia przed nim wyjątkowe wymagania. Jakie warunki powinien spełniać idealny olej?
Lepsza ochrona w trudnych warunkach.
Oleje Ravenol wyróżniają się wyjątkowo wysokim wskaźnikiem lepkości, co zapewnia niezrównaną stabilność w szerokim zakresie temperatur. Dzięki zastosowaniu najwyższej jakości bazy olejowej, oleje Ravenol osiągają jedną z wyższych lepkości na rynku. Wysoka lepkość w kluczowych temperaturach oraz doskonałe parametry HTHS (High Temperature High Shear) gwarantują efektywną warstwę ochronną, która minimalizuje zużycie nawet przy ekstremalnych temperaturach.
Wyjątkowa odporność na wysokie temperatury.
Oleje Ravenol posiadają ponadprzeciętnie wysoki parametr temperatury zapłonu. Dzięki temu olej zachowuje stabilność w warunkach ekstremalnych, zapobiegając tworzeniu się osadów. W motocyklach, gdzie temperatury w górnej części cylindra osiągają nawet 350°C, jest to kluczowy parametr, chroniący silnik przed szkodliwymi skutkami przegrzewania.
Niska odparowalność.
Test Noack potwierdził wyjątkowo niską odparowalność olejów Ravenol, co czyni je jednymi z najbardziej trwałych produktów w swojej kategorii. Dzięki temu olej zapewnia dłuższą żywotność, minimalizując powstawanie szkodliwych osadów i nagarów oraz konieczność uzupełniania oleju.
Neutralizacja kwasów.
Idealne warunki pracy silnika są możliwe tylko dzięki olejom, które skutecznie neutralizują szkodliwe kwasy i utrzymują czystość kluczowych elementów, chroniąc je przed korozją, nawet w przypadku gdy motocykl jest rzadko używany. Olej Ravenol, dzięki swoim ponadprzeciętnym właściwościom czyszczącym i dyspergującym, wyróżnia się w tej dziedzinie – skutecznie usuwa zanieczyszczenia i zapobiega ich osadzaniu, zapewniając idealne warunki pracy dla silnika, mokrego sprzęgła oraz skrzyni biegów, jednocześnie przedłużając ich żywotność.

- Punkt płynięcia: Niższy punkt płynięcia zapewnia szybkie smarowanie i ochronę silnika nie tylko podczas zimnego startu. Jest to istotne nie tylko dla klientów w chłodniejszych klimatach, ponieważ im niższa temperatura płynięcia, tym olej wykazuje lepszą zdolność do szybszej pompowalności (Pompowalność MRV (-30°C)), nawet przy dodatnich temperaturach. Oznacza to, że silnik jest chroniony w krótszym czasie.
- Tester czterokulkowy to standardowa metoda badania środków smarnych stosowana w rozwoju produktów i kontroli jakości.
System składa się z trzech nieruchomych kul i jednej obracającej się. Środek smarny pokrywa kule, a testy przy różnych obciążeniach pozwalają określić ścieranie, tarcie i odporność na zgrzewanie.
Lepsza ochrona oznacza wyższą siłę zgrzewania i niższe zużycie. Ravenol Racing 4-T Motobike 10W-40 osiągnął najlepszy wynik spośród testowanych produktów.
- Test stabilności ścinania olejów zawierających polimery przy użyciu dyszy wtryskiwacza diesla (250 cykli) jest metodą oceniającą odporność oleju na degradację lepkościową w wyniku działania sił ścinających. W trakcie badania olej poddawany jest intensywnemu przepływowi przez dyszę wtryskiwacza paliwa wysokoprężnego, co symuluje warunki pracy w silniku. Proces obejmuje 250 cykli, po których mierzy się zmianę lepkości kinematycznej oleju. Wyniki testu pozwalają określić trwałość dodatków uszlachetniających, takich jak modyfikatory lepkości, co jest kluczowe dla olejów silnikowych, przekładniowych i hydraulicznych stosowanych w wymagających warunkach eksploatacyjnych. Im zachowany wynik lepkościowy przy 100*C bliżej nominalnego tym lepiej.
- Oxidation Induction Time (OIT), czyli czas indukcji utleniania, to miara zdolności oleju do opierania się procesowi utleniania w wysokiej temperaturze. Jest to czas, w którym olej pozostaje stabilny, zanim zacznie się proces utleniania pod wpływem wysokiej temperatury i tlenu. Wartość OIT przy temperaturze 210°C oznacza, jak długo olej może wytrzymać w temperaturze 210°C, zanim zacznie się rozkładać lub utleniać. Im wyższa wartość OIT, tym olej jest bardziej odporny na utlenianie i dłużej utrzymuje swoje właściwości smarne w trudnych warunkach termicznych. OIT jest ważnym wskaźnikiem, który pomaga ocenić jakość oleju silnikowego, zwłaszcza w kontekście jego trwałości i odporności na degradację w wysokich temperaturach. Wartość podawana jest w minutach, im wyższa wartość tym wyższa odporność.

Technologia olejów Ravenol dla silników motocyklowych.
Ravenol oferuje zaawansowane technologicznie oleje silnikowe stworzone z myślą o najwyższej wydajności i ochronie motocykli w różnych warunkach eksploatacyjnych. Kluczowe technologie, takie jak Ester i USVO, zapewniają doskonałe parametry użytkowe, które wyróżniają produkty Ravenol na rynku.

Technologia Ester.
Ester to innowacyjna formuła, która gwarantuje:
– szybkie smarowanie silnika;
- szybkie pokrywanie powierzchni olejem zmniejsza zużycie podczas zimnego rozruchu,
- ograniczenie tarcia chroni podzespoły silnika w najbardziej wymagających warunkach,
– niską tendencję do odparowywania;
- znacznie mniejsze zużycie oleju,
- mniejsza potrzeba częstego dolewania, co przekłada się na oszczędność dla użytkownika,
– ochronę przed osadami i korozją;
- brak osadów z nagaru i szlamu, nawet w trudnych warunkach,
- wydłużona żywotność silnika dzięki zmniejszonej korozji elementów wewnętrznych,
– stabilność lepkości przez cały okres eksploatacji oleju;
- doskonała ochrona zarówno przy niskich, jak i wysokich temperaturach,
- zapewnienie równomiernej pracy silnika,
– neutralność względem materiałów uszczelniających;
- zmniejszenie ryzyka wycieków,
- zwiększona niezawodność uszczelnień w silniku.

Technologia USVO (Ultra Strong Viscosity Oil).
USVO to innowacyjna technologia, która wyróżnia oleje Ravenol dzięki doskonałej wydajności i stabilności w ekstremalnych warunkach. Formuła USVO zapewnia:
– wyższą wydajność w porównaniu do tradycyjnych olejów motocyklowych;
- zoptymalizowana formuła dla najlepszej ochrony i osiągów,
– maksymalną moc i przyspieszenie;
- redukcja tarcia zapewnia większą moc na koło,
- idealne dopasowanie do motocykli sportowych i wyścigowych,
– ekstremalną redukcję zużycia;
- lepsza ochrona przed zużyciem dzięki wyjątkowej stabilności lepkości,
- dłuższa żywotność silnika,
- stabilność indeksu lepkości;
- niezmienna lepkość nawet przy wysokich obciążeniach i wysokich temperaturach,
- odporność na ścinanie w najtrudniejszych warunkach eksploatacyjnych,
- szybkie smarowanie silnika;
- zmniejszenie zużycia elementów silnika przy rozruchu,
- szybsza gotowość motocykla do jazdy,
- zapobieganie osadom i korozji;
- brak osadów w komorach spalania, pierścieniach tłokowych i zaworach,
- czystość silnika przez cały okres użytkowania oleju.

Jak dobrać i kiedy wymienić olej silnikowy.
Przy doborze należy zwrócić uwagę w pierwszej kolejności na specyfikację, do jakiego typu silnika ma być przeznaczony olej, a następnie na jego lepkość, ponieważ oleje spełniające odpowiednie normy zapewniają lepszą ochronę silnika oraz prawidłowe działanie sprzęgła i skrzyni biegów.
W ofercie Ravenol można znaleźć również oleje przeznaczone do silników eksploatowanych na torach wyścigowych, więc warto dopytać klienta w jakich warunkach pracuje silnik.
Z pomocą w doborze odpowiedniego oleju przychodzi dobierarka oleju.

Jeśli chodzi o wymianę oleju, to najlepiej postępować zgodnie z zaleceniami producenta zawartymi w instrukcji obsługi pojazdu, ale najczęściej będzie to raz w roku, natomiast maksymalny interwał wymiany nie powinien przekroczyć 10 000 km.
Wymiana na jesień czy wiosnę?
To odwieczna dyskusja wśród warsztatów oraz motocyklistów – kiedy najlepiej wymieniać olej w motocyklu: jesienią po zakończeniu sezonu czy wiosną tuż przed pierwszą jazdą?
Z naszego punktu widzenia warto szczególnie rozważyć wymianę oleju po sezonie motocyklowym na jesień. Przepracowany olej, który nadal znajduje się w silniku, może utracić swoje właściwości, w tym ochronę przed korozją, co może mieć negatywny wpływ na elementy silnika, który zimuje w garażu. Z technicznego punktu widzenia idealnym rozwiązaniem byłaby wymiana oleju zarówno jesienią, jak i wiosną. Taki cykl pozwala uniknąć problemu z cząstkami wody, które mogą gromadzić się w oleju, co z kolei może wpłynąć na silnik podczas pierwszego uruchomienia po zimie.